Οι μετεγγραφές και οι αδικίες

Οι μετεγγραφές και οι αδικίες

Πολλά μέσα ενημέρωσης και διάφοροι σχολιαστές των πανελληνίων εξετάσεων αναφέρονται σε αδικίες που παρατηρούνται επειδή κάποιοι υποψήφιοι πολυτέκνων οικογενειών εισάγονται σε σχολές με βαθμολογίες πολύ χαμηλότερες από αυτές των εισαγομένων με την γενική σειρά. Η κριτική αυτή αγνοεί βέβαια ότι η θετική διάκριση έχει ακριβώς αυτό το χαρακτηριστικό: Μεταχειρίζεται ευνοϊκά τους πολυτέκνους γιατί η πολιτεία θεωρεί ότι δικαιούνται μια ειδική μεταχείριση.

Αυτό δεν συμβαίνει για πρώτη φορά, ούτε συμβαίνει μόνο με την εισαγωγή στην τριτοβάθμια εκπαίδευση. Ας μείνουμε όμως στις εισαγωγικές εξετάσεις για τα πανεπιστήμια και τα ΤΕΙ. Ποιά ήταν η κατάσταση που ανέτρεψε το νέο σύστημα; Οι μετεγγραφές. Τι συνέβαινε με τις μετεγγραφές; Ενας μεγάλος αριθμός υποψηφίων με χαμηλές βαθμολογίες, αριθμός που πολλές φορές ξεπερνούσε τον αριθμό των εισακτέων της γενικής σειράς κατά δυό και τρεις φορές, άλλαζε τμήμα. Γιατί συνέβαινε αυτό; Γιατί όλοι οι υποψήφιοι των ειδικών κατηγοριών συγκεντρώνονταν σε ελάχιστα τμήματα (τα "αντίστοιχα" αυτών στα οποία είχαν εισαχθεί). Μάλιστα, αυτό είχε οδηγήσει σε "στρατηγικές επιλογές" των υποψηφίων στο μηχανογραφικό τμημάτων στην περιφέρεια με χαμηλή βάση για να γίνει στην συνέχεια η μετεγγραφή στο τμήμα-φιλέτο του κέντρου. Αυτό στρέβλωνε τελείως την σύνθεση των πρωτοετών αφού τελικά οι χαμηλόβαθμοι αποτελούσαν την πλεοψηφία και καθόριζαν το επίπεδο σπουδών στα τμήματα αυτά. Τι θα συμβεί σήμερα; Ενας ή δύο από αυτούς που ανήκουν στις ειδικές κατηγορίες θα εισαχθεί με χαμηλό βαθμό, απ' ευθείας και χωρίς να πάρει μετεγγραφή. Αυτό φυσικά σε τίποτα δεν μπορεί να επηρέασει την εκπαιδευτική διαδικασία.

Ο ισχυρισμός των ασκούντων κριτική είναι ότι αυτό συμβαίνει και σε τμήματα υψηλής ζήτησης. Συμβαίνει όμως για πρώτη φορά; Οχι φυσικά. Εδώ και 16 χρόνια έχει καθορισθεί ειδικό ποσοστό εισαγωγής σε όλα τα τμήματα των πανεπιστημίων και των ΤΕΙ για τους μουσουλμάνους της Θράκης. Αυτοί εισάγονται με πολύ χαμηλές βαθμολογίες, πολύ χαμηλότερες από τις βάσεις των γενικών εξετάσεων. Εχουν παρατηρηθεί προβλήματα στην εκπαιδευτική διαδικασία από αυτή την πρακτική; Οχι βέβαια, γιατί οι εισαγόμενοι με αυτόν τον τρόπο σε κάθε τμήμα είναι ελάχιστοι. Ταυτόχρονα όμως, πολλοί από αυτούς έχουν πετύχει να ολοκληρώσουν τις σπουδές τους αξιοποιώντας την ευκαιρία που τους προσέφερε η πολιτεία. Επετεύχθη δηλαδή ο σκοπός της ειδικής μεταχείρισης .

Θα ήταν δυνατόν να είχαν αποφευχθεί οι ακραίες περιπτώσεις που παρατηρούνται με το σύστημα αυτό; Η απάντηση είναι ναι. Αυτό θα μπορούσε να είχε γίνει με την μείωση του αριθμού των εισακτέων ως μελών πολυτέκνων και τριτέκνων οικογενειών. Φέτος, ο αριθμός που καθορίστηκε ήταν τέτοιος ώστε να ανταποκρίνεται στον αριθμό αυτών που πέρυσι πήραν μετεγγραφή για να μην δημιουργηθούν προβλήματα με αυτούς που είχαν ήδη υπολογίσει ότι θα είχαν ευνοϊκή μεταχείριση αντίστοιχη με τα προηγούμενα έτη.

Το σύστημα που εφαρμόστηκε εφέτος έχει την δυνατότητα -αν το επιθυμεί η πολιτεία- να εξαλείψει την εισαγωγή των πολυτέκνων με βαθμολογίες δυσανάλογα χαμηλές σε σχέση με αυτές των εισαγομένων με την γενική σειρά. Αυτό μπορεί να γίνει με δύο τρόπους. Ο ένας είναι ο περιορισμός του αριθμού των εισακτέων από πολύτεκνες και τρίτεκνες οικογένειες. Ο άλλος είναι η καθιέρωση προϋπόθεσης για την εισαγωγή ώστε οι πολύτεκνοι να μην εισάγονται αν η διαφορά βαθμολογίας τους από τον τελευταίο εισαγόμενο της γενικής σειράς υπερβαίνει κάποιο προκαθορισμένο όριο. Ενθυμούμενος τις αντιδράσεις των ίδιων σχολιαστών όταν το σύστημα των μετεγγραφών αντικαταστάθηκε με το σύστημα που εφαρμόστηκε φέτος με αναφορές στο "ανάλγητο κράτος" και την "αδικία εις βάρος των τριτέκνων και των πολυτέκνων", θα περιμένω με ενδιαφέρον να δω αν θα υιοθετηθεί μια από τις παραπάνω λύσεις. Ενα είναι βέβαιο: Ειδική μεταχείριση και αποφυγή εισαγωγής υποψηφίων με διαφορετική απόδοση δεν συμβιβάζονται.

Posted by Ιωάννης Πανάρετος

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου